PUTTENBOUWERS - Reisverslag uit Ādīs, Ethiopië van Wim Dijkens - WaarBenJij.nu PUTTENBOUWERS - Reisverslag uit Ādīs, Ethiopië van Wim Dijkens - WaarBenJij.nu

PUTTENBOUWERS

Blijf op de hoogte en volg Wim

07 Februari 2014 | Ethiopië, Ādīs

Vrijdag 7 februari 2014.
De dagloners zijn de afgelopen week geslaagd voor hun geleverde prestaties : het metselen van verschillende putten op het terrein van Grace Village. Door ze op hun eigen manier te laten werken en uit te laten vinden hoe ze een rechthoekige put moeten gaan bouwen, werkt vaak het beste. Het bijsturen begint eigenlijk dan pas wanneer de rechthoek op een vijfhoek gaat lijken; in dat geval laten deze jongens zich zonder verder gemopper corrigeren. We communiceren in het Amhaars : een aantal werk-attributen als hamer, beitel, schop, pikhouweel, put, aarde/grond, waterpas, steen, cement etc, heb ik met hun hulp in het Amhaars opgeschreven, dus om iets duidelijk te maken kijk ik even stiekem op m’n spiekbriefje. Ik heb al afgeleerd om deze jongens uit te leggen en voor te doen zoals wij het gewend zijn te doen in Nederland. Het voorkomt ten eerste dat je je niet zult storen en ergeren aan hun manier van werken. Ten tweede is een Nederlandse werkwijze alleen bruikbaar in de periode dat je met elkaar aan het bouwen bent. Zo gauw de Hollanders zijn vertrokken gaat het leven gewoon door op de manier zoals zij dat altijd al hebben gedaan : weg met dat WATERPAS !
We hebben de dagelijkse gewoonte om halverwege de middag een grote fles cola met z’n drieen te delen ergens in de schaduw : we noemen dat werkoverleg ! Een paar kinderen, die nog maar nauwelijks kunnen lopen - waarvan één met een grote snottebel die ik al eerder ergens had gezien – komen erbij staan en vertrekken weer als de colafles leeg is.
Ook in Ethiopie begint het bij de mensen door te dringen dat een 5-daagse werkweek eigenlijk wel voldoende is. Dus morgen ( zaterdag ) hebben we een “ eigen in te vullen “ dag zonder dagloners. Morgenmiddag gaan we met Karin lunchen in Shire ; na het ontbijt van vorige week – waar ik zelf niet zo positief over ben geweest in een vorig blog, vond Karin – bezoeken we nu een soort Mac Donald burger- en pizzatent. Ik ben benieuwd naar de eetbaarheid van de hamburgers ! Ik verzwijg niets meer en laat het u/jou allen weten !
De temperatuur ligt ’s middags rond de 40 graden; we kunnen er goed mee omgaan. Tot nu toe hebben we nog steeds water uit het reservoir op eigen terrein. Na een dag of 5 kom ik er achter dat wanneer je de douchekop iets verdraait, dat je dan geen 3 maar opeens 5 stralen water heb om je te douchen. Dat is een hele vooruitgang – zelfs bijna een verdubbeling. ’s Morgens is er geen water meer uit de kraan. De gewoonte om ’s avonds net als de moedertjes in de huisjes te gaan hamsteren hebben we al snel overgenomen ; op dit moment hebben we 2 emmers water in voorraad staan, 1 afwasteiltje, 2 flessen drinkwater in de koelkast en 6 grote cola-flessen met water gevuld naast de toiletpot zonder doortreksysteem : laat de oorlog maar komen …!
Hilariteit aan tafel, als Karin vertelt dat het hoofd van de school gevraagd heeft om tralies te mogen plaatsen voor het raam van het schoollokaal. De reden daarvoor is – volgens het hoofd der school – dat er steeds tegen het raam wordt geschoten als er gevoetbald word. Voor het raam staat een soort goal met 2 palen en een scheve dwarslat er boven op. Op de vraag van Karin of het ook zou kunnen dat de goal verplaats wordt naar een andere plek op het grote terrein van Grace Village, antwoordde het schoolhoofd dat hij daar nog niet aan gedacht had, maar dat hij het wel een heel goed idee vond.
Moraal : verzoek om tralies afgewezen – schoolhoofd mag nog even blijven – iedereen weer blij.
Lenneke en Plonie zijn klaar met het schilderen in het oude kantoor ( office ) ; het gaat nu een onderkomen worden voor de kinderen die vanuit Shire terugkomen in Grace Village. Het wordt meer een project om hier te leren voor zichzelf te kunnen zorgen op weg naar een plekje in de maatschappij. In volgorde verven – schoonmaken : klaar voor nieuwe bewoning in 1 dag. Vanaf vandaag wonen er 7 kinderen, waarvan 2 kinderen ooit in Grace Village opgegroeid zijn : Samerra en Berijoe.
Vandaag zijn bovengenoemde schilders begonnen aan het opknappen van het nieuwe kantoor : het vroegere gastenverblijf. De pilaren op het overdekte terras worden knalgeel.
De container gaat morgen naar Mekelle. Karin gaat er woensdag naar toe als deze wordt geopend en gekeurd. De slaapkamers in de huisjes zijn inmiddels ontmanteld door het weghakken van de gemetselde bedden, zodat de kinderen tijdelijk op de grond slapen op hun matras in afwachting van de houten stapelbedden uit Nederland.
Bij deze voor een ieder een goed weekend toegewenst ; voor de Maranatha gemeente leden een goede en fijne dienst a.s zondag. Chesron Tetelepta heeft een dubbele bediening voor a.s. zondag ; hij zal behalve spreken ook de begeleiding van de liederen verzorgen. Dat zullen we dus helaas moeten missen, maar misschien stuurt Reint na zondag in een mp3 formaat de complete dienst naar ons toe !
WIE WEET !!?

• 07 Februari 2014 - 23:38

Ruud En Clara Van Der Kuijp:

Hallo Wim en Lenneke. Natuurlijk gaat Reint dat doen, of hij moet het niet willen....!!!! We zullen hem activeren om jullie de complete dienst toe te sturen. Jullie, met Bas en Plonie en Karin, een fijn weekend, ga maar lekker met elkaar eten, ook dát is Gemeenschap der Heiligen!! Fijn dat het werk op schiet, ook de schilderende dames, petje voor ze af hoor! En dan de container, we hopen dat ie er volgende week zal zijn, net als Bas het in onze dienst al zei: "hij is onderweg en zal op tijd arriveren,
    zodat jullie de bedden in elkaar kunnen zetten!" Gods zegen voor iedereen en we blijven voor jullie bidden! Ruud en Clara

• 08 Februari 2014 - 09:16

Reint:

Hallo puttenbouwers, schilders, cola drinkers en wat niet meer,

Die eerste reactie van e.o.a. Ruud? Wat zou hij nou toch bedoelen met; "natuurlijk gaat Reint dat doen" Alsof ik te activeren ben. Het is zondag hoor en dan wordt er niet gewerkt. Toch?
    Nee alle gekhheid op een stokje. Wij zullen allemaal onze best doen om alles naar jullie over te seinen.
    We zijn niet in de gelegenheid geweest om te oefenen omdat bijna niemand kon. Dus het komt neer op morgenochtend een uurtje en dat met vier gillende meiden dus dat wordt netto een kwartiertje.
    Hopelijk kan Chesron met zijn ervaring ons de goeie kant op trekken en dat we samen een fijne dienst in de Heer mogen hebben.
    Geniet van je uitje in Shire en doe iedereen de groeten van ons. Tot mails.

Reint