WEEKENDBLOG door Lenneke - Reisverslag uit Ādīs, Ethiopië van Wim Dijkens - WaarBenJij.nu WEEKENDBLOG door Lenneke - Reisverslag uit Ādīs, Ethiopië van Wim Dijkens - WaarBenJij.nu

WEEKENDBLOG door Lenneke

Blijf op de hoogte en volg Wim

10 Februari 2014 | Ethiopië, Ādīs

Vandaag ( maandag 10 februari ) zijn we al 14 dagen “van huis “, maar ondertussen helemaal thuis in Grace Village.
Afgelopen zaterdag heerlijk geluncht met pizza’s en een mega-hamburger, die er bij Wim wel inging. De pizzeria was in een huis, waar Karin eerder in gewoond heeft. Gezellig inkopen gedaan op de markt voor groenten en fruit. Er is best een aardige verscheidenheid van producten : er is toch ook wel wat vooruitgang vergeleken met voorgaande jaren.
Zondag is iedereen om half 10 in de kerkzaal. Eerst is er gebed : klein en groot spreken hun gebed uit ; het is ontroerend en indrukwekkend, ook al verstaan we het niet. Er word gezongen – heel hard en heel uitbundig. De allerkleinsten gaan met Ruth mee, maar niet voordat Carlos met ze heeft gebeden.
We hebben een lied gezongen in het Nederlands en het refrein in het Engels aangeleerd – met keyboard en gitaar. Ook is het gelukt om een aantal van de 200 liederen in het Amhaars met behulp van laptop en beamer te projecteren. Wilco en Wim hadden in Nederland al enige voorbereiding gedaan door het hele Amhaarse liedboek te kopiëren in pdf. Formaat. Allemaal hebben we naar Bas geluisterd, die getolkt wordt door Mulugeta.
Na de kerkdienst zijn we vertrokken naar Shire, waar we uitgenodigd waren bij Aquilo. Hij werkt op het kantoor bij Karin en is zo’n beetje de rechterhand van Karin en Ruth. Aquilo woont in met zijn vrouw en dochtertje in het huis van zijn moeder. Injerra met dorowat ( kip ) staat op het menu : niet bepaald het lievelingseten van Wim. Maar wat met zoveel liefde is klaargemaakt, mag je in deze cultuur niet weigeren. Ook de koffieceremonie kan niet ontbreken : compleet met wierook – popcorn – cola en rauwe bonen. Al met al een bijzondere zondag met bijzondere en lieve mensen.
Het oude kantoor – nu tijdelijk woonhuis voor jonge meisjes – is in gebruik genomen en “ ingewijd “ met een koffie ceremonie. De “moeder “ - die de leiding heeft , had een rond gebakken brood gebakken en Bas mocht het als de oudste in huis het brood aansnijden. Dit moet gebeuren door het brood in kruisvorm te snijden en er een gebed bij uit te spreken als zegen over het nieuwe huis en de kinderen. Het is een eenvoudig woonruimte, zonder douche, zonder wasmachine : de meisjes moeten zich ook zonder luxe kunnen redden als zij de maatschappij ingaan. Het lijkt hard misschien, maar de realiteit van het leven hier in Ethiopië zit zo in elkaar.

• 10 Februari 2014 - 21:55

Reint:

Hallo Lenneke, Ik hoor 't al jullie hebben een fantastisch weekend gehad op z'n Etiopisch. Wij hebben een fijne dienst gehad met Chesron als pianist die ons heel goed begeleide waardoor het voor een ieder makkelijk was om mee te doen. Zijn preek ging over; "de hoofdzaak moet de hoofdzaak blijven anders wordt het een bijzaak", nou dat spreekt voor zich. Helaas is de opname mislukt zoals je misschien inmiddels via mail hebt meegekregen. Maar er zijn ergere dingen. Vanaf volgende week staat er dus een andere oude gekregen laptop die dienst zal doen als opname apparaat. Waar schoonmoeders al niet goed voor zijn. Heel veel succes in de komende week met de werkzaamheden die gepland staan. We zijn in gedachten bij jullie en hopen dat jullie Gods werk mogen voortzetten in goede gezondheid.

Gr. Reint

• 11 Februari 2014 - 17:00

Reint:

Hallo allemaal,

Chesron was zo vriendelijk om zijn preek op papier naar ons toe te sturen dus die staat nu op de site om toch de preek enigzins mee te krijgen.

Gr. Reint

• 11 Februari 2014 - 17:34

Wim Dijkens:

Reint, bedankt voor de moeite. Groet.

• 13 Februari 2014 - 17:23

Trijnie:

Wat een ervaringen en aanpassingen beschrijven jullie.
    Zoiets als een boterham met tevredenheid. Ondertussen genieten ze van jullie; en wat had je voor de kleintjes die ook cola lusten? Wij genieten mee zonder zweet. "Houd je focus op de Heer", dat was de inhoud van de preek van Chesron.

• 13 Februari 2014 - 21:46

Lenneke:

Ha mam, fijn om uw woorden te lezen hier! ik volg het allemaal en wens jullie nog vele goede en dankbare momenten. Hoe is het met Tezeta? Heeft ze de cadeautjes in ontvangst genomen? de weekenden ben ik steeds op de boerderij en het hout hakken ging me goed af:) De poezen volgen me overal en zijn dan blij met het gezelschap. Liefs voor pap! x Lenneke