ONTSLAG OP STAANDE VOET - Reisverslag uit Ādīs, Ethiopië van Wim Dijkens - WaarBenJij.nu ONTSLAG OP STAANDE VOET - Reisverslag uit Ādīs, Ethiopië van Wim Dijkens - WaarBenJij.nu

ONTSLAG OP STAANDE VOET

Blijf op de hoogte en volg Wim

21 Februari 2014 | Ethiopië, Ādīs

De tijd begint te dringen voor ons ( voor Shanaffi , Handoem en mij ). Het maken van 7 deksels kost veel tijd. Aan Karin vraag ik of we er nog een loodgieter bij kunnen krijgen om voor ons in de wc-ruimte 2 nieuwe Franse wc-tablets met bijbehorende afvoeren te leggen, zodat wijzelf verder kunnen met ons eigen werk. De sanitaire ruimte van 4 mtr lang is verdeeld in 4 compartimenten ; op de muur heb ik al aangegeven met blauwe verf waar de toekomstige tussenwandjes geplaatst moeten worden. De beide doucheafvoeren zijn door ons al gemaakt en aangesloten op de nieuwe “ grijs water “ put. De loodgieter hoeft alleen de 2 wc-tablets te leggen en aan te sluiten op de bestaande beerput.
Het verzoek van mij aan Karin is geen probleem : de huisloodgieter van Grace Village is hier kind aan huis en wordt voorgesteld - hij heeft al verschillende klusjes gedaan hier in het dorpje. In overleg met de linker- en rechterhand van Karin ( Aquilo en Shambel – zij spreken beiden goed Engels ) – wordt de man opgeroepen.
AGNOESON woont in Shire – ca. 7 km verder en komt de volgende dag – uiteraard zonder gereedschap – het dorpje binnenwandelen. Aquilo en Shambel lopen met hem mee en stellen de huisloodgieter ( the houseplumber ) aan ons voor.
AGNOESON is een vrij grote Afrikaan – een beetje licht getint – een flinke platte boksneus en een onvriendelijk uiterlijk - allemaal dingen waar hijzelf ook niets aan kan doen : het is geconstateerd en genotuleerd ! Hij geeft mij met een brede dreigende grijns een stevige hand en samen leggen we uit via Aquilo en Shambel van Engels naar Amhaars wat er moet gebeuren. Agnoeson knikt begrijpend en vertrekt naar Shire om zijn gereedschap en de benodigde hulpstukken te halen voor zijn nieuwe job.
AGNOESON komt de volgende dag om 10 uur binnen en begint als een razende aan zijn opdracht. Om 12 uur is hij klaar - doet de deur achter zich op slot en vertrekt met de sleutel naar Shire. Als we na onze siësta onze spullen willen oppakken uit de toiletruimte staan we letterlijk voor een gesloten deur. Na overleg met Karin en wordt de sleutel bij hem thuis in Shire opgehaald.
AGNOESON is een snelle werker : we zien al bij het binnenkomen in de sanitaire ruimte dat de beide wc-tablets behoorlijk scheef staan – de eerste hoger geplaats is dan de tweede – de uitgaande leiding naar buiten ongeveer 10 cm oploopt om daarna met een flinke duik in de beerput te verdwijnen : zie hier de wortel van het kwaad : de toekomstige opstopping is hier geboren. Ik doe mijn verhaal bij Karin en laat haar weten dat ik er niet blij mee ben. Karin vertelt dat AGNOESON ook in ons gastenverblijf de toiletpot - net voordat wij kwamen- geïnstalleerd heeft met bijbehorende stortbak. Om enigszins aan te kunnen sluiten op de opening voor de afvoer in de grond heeft AGNOESON de muur ongeveer 20 cm uitgehakt en daar de stortbak in geplaats met als gevolg dat de stortbak het nooit gedaan heeft en de afvoer naar buiten mondjesmaat werkt. Praktisch gezien betekent dat, dat de toiletpot met emmers water doorgespoeld moet worden en meteen tot de rand toe vol staat. Het feit dat ik nu 4 weken lang bijna met m’n eigen handen m’n eigen ontlasting bijna door de pot moet drukken – (sorry voor de mensen die zitten te eten ! ) – is dit de druppel die de emmer doet overlopen.
AGNOESON komt de volgende dag gewoon weer opdagen om zijn klus verder af te ronden. Ik sta om 8 uur bij de poort en fluister Karin in, dat hij een ramp is voor Grace Village als je mensen als AGOESON ongecontroleerd op deze manier hun werk laat doen en ze daar ook nog voor moet betalen. Tegen Aquilo en Shambel zeg ik minstens 2 keer : “ I am very sorry for you, but this is really a disaster “ ! Beiden zijn het gelukkig met me eens als we de toiletruimte bekeken hebben.
Om half negen zie ik AGNOESOM met zijn plastic tasje met gereedschap de poort verlaten – op weg naar Shire. Ik blijf op m’n hoede als we naar Shire gaan : hij is minstens een halve meter langer dan mij !!

  • 22 Februari 2014 - 10:02

    Ina En Eduard:

    En wij maar klagen over ons toilet.
    wij hebben 2x een andere gehad, na een renovatie, en deze is ook niet optimaal en dat in 2 maand.
    Toch kunnen we onze boodschap goed kwijt , soms met wat hulp. Maar als ik jullie verhaal lees, och wie zijn wij om te klagen?
    we genieten van jullie verhalen, ook fijn voor de hulp die jullie aan Karin mogen geven.
    veel zegen toegewenst Ina en Eduard.


  • 22 Februari 2014 - 17:31

    Reint:

    Hallo allemaal,

    Nou Wim ik weet maar een oplossing, de volgende keer zelf een loodgieter opleiden. Op de foto hangt er al één om je nek. Nog 1 zondag zonder jullie. Dat het voor ons langer duurt dan voor jullie lijkt mij wel logisch. Jullie doen goeie dingen daar. We zien uit naar een veilige thuiskomst. Tot zover een gezegende tijd toegewenst en een fijne vlucht.

    Gr. Reint

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ethiopië, Ādīs

Wim

Actief sinds 14 Sept. 2011
Verslag gelezen: 473
Totaal aantal bezoekers 51887

Voorgaande reizen:

26 Januari 2015 - 28 Februari 2015

Ethiopie februari 2015

28 Februari 2014 - 25 Februari 2014

Ethiopie-februari 2014

04 Oktober 2011 - 05 November 2011

Ethiopie-reis oktober 2011

Landen bezocht: