inventarisatie - Reisverslag uit Ādīs, Ethiopië van Wim Dijkens - WaarBenJij.nu inventarisatie - Reisverslag uit Ādīs, Ethiopië van Wim Dijkens - WaarBenJij.nu

inventarisatie

Blijf op de hoogte en volg Wim

31 Januari 2014 | Ethiopië, Ādīs

29 januari
door Karin opgehaald op vliegveld Shire - nou ja - vliegveld : meer een verlengde gravelbaan - net buiten Shire - waar de luchtvaartbeambte in overal - (hij is verantwoordelijk voor de koeien ) -nog net op tijd is om deze van de landingsbaan af te jagen.
De ontvangst door alle kindertjes en moedertjes is wel zeer bijzonder. Al wandelend aan elke hand een kind ( 1 met en 1 zonder snottebel ) - en twee kinderen zich vastklemmend aan mijn broek, trekken we al waggelend door het dorpje totdat we alle 5 huisjes bezocht hebben. De paar namen die ik mij nog herinner van een vorige periode kom ik in elk geval vandaag nog niet tegen.
Door Karin krijgen we ons gastenverblijf toegewezen.
Het toegewezen gastenverblijf is een schitterend verblijf, gemeubileerd – koelkastje – douche en toilet. De ruimte is een aantal jaren geleden ooit eens door Lenneke en Gertine in de verf gezet en beschilderd met tekeningen van dieren en getallen. Destijds werd deze ruimte gebruikt binnen het multifunctionele gebouw als onderkomen voor het kleuteronderwijs. We slapen samen in een niet al te breed bed en spreken voor de komende nacht bepaalde tijden af om ons gezamenlijk en tegelijkertijd om te draaien.

30 januari.
Bas is op bed blijven liggen met flinke keel- en hoofdpijn. Lenneke en Plonie storten zich – met naaimachine- op een aantal bankkussens.
Ik neem mezelf voor om een inventarisatie rondje te doen met als doel een overzichtstekening van alle gebouwen, putten, leidingen riool en kabels. Nog voor dat ik daaraan toe kom, constateer ik dat onze “eigen “ toilet in het gastenverblijf compleet verstopt zit. Het is inderdaad wel een beetje egoistisch gedacht , maar toch besluit ik om eerst dit probleem te verhelpen. Na ons komen er zeer zeker nog andere gasten in dit verblijf.
Het eerste probleem is nauwelijks opgelost of het volgende probleem dient zich aan : een kleine groene oase rondom een rioolput wijst op een verstopping die niet zo maar een beetje afwijkt van een normaal uitziende put. Ik word al moe van het noteren van het probleem, laat staan de nog uit te voeren reparatie !
Het verzoek van Karin van Karin om alle afvoerleidingen van douches, keukens en wasmachines los te koppelen van het rioolstelsel is een uitdaging. Dat betekent nieuwe leidingen aanleggen om dat “grijze “water af te laten vloeien op het land. In Nederland krijg je daar een zware boete voor – ( vraag maar aan mijn buurman boer Henk )- maar in dit geval valt het onder irrigatie van een stukje tuin met als oogmerk voor eigen gebruik. Aan de hand van de gemaakte tekening teken ik de nieuwe leidingen in, zo veel mogelijk gebruik makend van bestaande – eerder gemaakte sleuven. Dat voorkomt in elk geval een boel hak- en sloopwerk . We sluiten de dag af met Plonie en Bas.
Zonder tegenbericht storten we ons morgen op de kleine oase.

• 31 Januari 2014 - 21:33

Dé Buren:

Fijn dat jullie goed zijn aangekomen! Leuk dat we nu van het begin af jullie kunnen volgen. Geniet van de klusjes...en als jullie zin hebben in een gehaktbal...!? Zeg het maar dan komt Henk ze even brengen!!
    groeten van ons