VOORBEREIDING KOMST CONTAINER - Reisverslag uit Ādīs, Ethiopië van Wim Dijkens - WaarBenJij.nu VOORBEREIDING KOMST CONTAINER - Reisverslag uit Ādīs, Ethiopië van Wim Dijkens - WaarBenJij.nu

VOORBEREIDING KOMST CONTAINER

Blijf op de hoogte en volg Wim

13 Februari 2014 | Ethiopië, Ādīs

Elke dag heeft zo zijn eigen verrassingen ; vanmiddag aan tafel vroeg ik aan Ruth om een ( Franse voetstep ) – wc te vervangen door een nieuwe, omdat deze gebroken is in één van de huisjes. Ruth vertelde dat ze dat eerst nog moet overleggen met Karin en de boekhouder. Vanavond onder het eten belde Karin vanuit Mekelle – waar de container uit Nederland gereed staat voor vervoer naar Shire – dat er een gift van 11000 dollar is toegezegd door Mark ( hij werkt bij CBN in Hereford in Engeland.) CBN – Christian Broadcasting Networks – heeft heel veel projecten in de hele wereld en daar waar nood is stellen zij een bepaald bedrag vast. Mark vertelde dat ons nog voordat we naar Ethiopie gingen, dat hij zou gaan checken of het mogelijk zou zijn om namens CBN een gift te geven. En zowaar op het moment dat gekeken wordt naar het kostenplaatje voor een wc, komt er een bedrag binnen. Van Ruth kreeg ik meteen de toezegging om te bestellen wat ik nodig heb voor de puttenbouw, dus kunnen we met een gerust hart verder bouwen. Om het te vieren bestel ik morgen 2 kilo bananen voor mezelf !
Het putten en leidingwerk loopt gestaag door. Van de meeste huisjes wordt nu het afvalwater / douche en keukenwater / wasmachinewater door een aparte pvc –leiding diameter 110 afgevoerd naar een centraal punt uitlopend in een gegraven open sleuf. De bedoeling is om op deze plek een soort van “ oase “ te maken met een aantal vruchtbomen. Niet alle bomen zijn geschikt, o.a. de bananenboom ; deze hebben het hier wel een poosje gedaan, maar op de duur worden de bladeren een soort verzamel en hangplek voor veel muskieten.
Lenneke is momenteel op de kamer bezig met een spandoek te verven ; deze wordt morgen gebruikt als de container binnenkomt. Weliswaar is de stroom inmiddels uitgevallen – niets vreemds of onverwacht of bezorgd over te zijn : met behulp van een paar acculampen gaat de klus gewoon verder. Het water was al op vanavond : gelukkig net na het douchen.
Het is nu half acht ’s avonds. Normaal liggen we rond half 9 wel op bed ; omdat je de hele dag toch vrij heftig bezig bent, heb je die rust toch wel nodig. ’s Morgens eten we om half acht buiten op het terras van Karin ; voor Lenneke 2 crackers met kaas en voor Bas, Plonie en mijzelf een kom met brinta en de dag kan niet meer stuk.
Plonie stort zich vaak op het eten tussen de middag. Meegebrachte zuurkool met worst uit Nederland smaakt ondanks de hoge temperatuur prima. De Ethiopiers aan dezelfde tafel eten altijd – 3 keer per dag injerra met één of andere pittige saus erop. De injerra eet ik sowieso niet – een zure sponsachtige zemen lap – die na 3 keer geproefd te hebben kots-neigingen bij mij oproept. De pittige saus heb ik ook een paar keer geprobeerd op de rijst, maar ook daar word ik niet altijd even vrolijk van. Wat ik een kwartier geleden nog ergens uit een verstopte rioolput heb geschept, krijg ik tijdens het eten in dezelfde kleur op m’n bord. Van lieverlee ben ik overgegaan op bakken sla met tomaten / bieten / etc. erin : dat lijkt tenminste nergens op en heeft een fatsoenlijke frisse groene kleur. Thuis eet ik het nooit, maar gezien het beperkte menu is dit wel een manier om te overleven.
20.00 uur. Spandoek klaar – tijd voor een colaatje en een droge cracker en dan naar bed.
We hebben het goed en komen niets te kort tot op de dag van vandaag.

• 13 Februari 2014 - 18:57

Reint:

Hallo allemaal,

Als ik het zo lees dan ben jij straks weer een paar kilootjes kwijt. Is dat nou een koelkast voor de injarra die ze binnen sjouwen onder jou bezielende leiding? Wordt die Franse wc weer in oude glorie hersteld of wordt het een europees model? Hebben ze die Uberhaupt daar vraag ik me nu zo af.

Alvast welterusten en tot schrijfs. Ben benieuwd wat jullie nu weer meemaken.

Gr. Reint

• 13 Februari 2014 - 20:33

Henk A.J. Slegh:

Hallo daar allemaal,

Goede morgen, zo te lezen gaat het steeds beter lopen op de bekende rolletjes. Geweldig. Wim, als ik jou was zo ik toch de prut uit het riool blijven volgen, zodat je zeker weet dat het niet via de keuken weer terug op de borden komt, dan moet je daarna weer die prut eruit halen.
    In de warmte zal iedereen wel wat afvallen, maar met 2 kilo bananen, per persoon? Blijf inderdaad maar bij het eten van het frisse groen en het frisse fruit.
    Geweldig die gift en dat de container er(bijna) is. Dan maar uitpakken en beginnen met het opbouwen van de bedden en zo meer.....
    De creativiteit van een ieder komt op deze manier tot z'n recht.

Ter bemoediging voor jullie:

"En laten wij niet moe worden goed te doen, want te zijner tijd zullen wij oogsten, als wij het niet opgeven. Laten wij dus, terwijl wij gelegenheid hebben, goed doen aan allen, maar vooral aan de huisgenoten van het geloof." Gal. 6 : 9-10.

Lieve groet van Janny en Henk.

• 13 Februari 2014 - 21:35

Ruud En Clara:

We hebben er voor gebeden, het verhaal van de container, is het verhaal van de trouw van God aan Zijn werk! Alles op Zijn tijd!! Kunnen jullie mooi, voor je weer naar Nederland vertrekt de bedden "ff"
    in elkaar zetten. Zorg goed voor jullie zelf, we hebben jullie straks in Putten en Ermelo ook weer hard nodig! Doe iedereen de hartelijke groeten, sterkte met al het werk.... Hoe smakelijk je het ook kunt brengen, doe je werk als voor de Here en niet voor mensen. Aan Zijn zegen is het al gelegen. We kijken uit naar jullie volgende verhaal. Veel kracht en doorzettingsvermogen toe gebeden van
    Ruud en Clara van der Kuijp.

• 13 Februari 2014 - 21:36

Mark:

He die pa en ma - eindelijk het reisverslag herontdekt. Goed nieuws, he, van die bananen! Geniet er van! Als jullie terug zijn kunnen jullie gelijk doorrijden naar Engeland om het eiland hier van een goed afvoer systeem te voorzien.... meters water dat niet weg wil lopen!! Het is zo'n beetje een nationale ramp aan het worden hier. Gelukkig zitten we hier op een heuvel en in het ergste geval nemen we de kano om melk en eieren aan te vullen... Heel veel liefs en zegen, Mark, Ellen, Laura en Jeremy

• 14 Februari 2014 - 16:31

Ina En Eduard:

Fijn dat die container er is, een paar dagen geleden zag ik al op fbook dat hij in aantocht was.
    Wat zal het eten thuis extra lekker zijn.
    groetjes van ons drietjes.