MIERENNEST - Reisverslag uit Ādīs, Ethiopië van Wim Dijkens - WaarBenJij.nu MIERENNEST - Reisverslag uit Ādīs, Ethiopië van Wim Dijkens - WaarBenJij.nu

MIERENNEST

Blijf op de hoogte en volg Wim

14 Februari 2014 | Ethiopië, Ādīs

Vrijdag 14 februari 2014
Een dag die in het teken staat van uitzien naar de komst van de container. Iedereen is lichtelijk ingetogen opgewonden. Al vanaf 6.00 uur vanmorgen wordt er gebeld om een kraanwagen te charteren die de container op zijn plaats moet gaan zetten.
10.00 uur koffietijd. Ruth roept vanuit haar kantoor dat de kraan is geregeld ! Na veel onderhandelen en veel telefoontjes hebben 4 militairen zich aangemeld als verplicht vrijwilliger om de klus te klaren.
10.30 uur. Karin arriveert – net geland in Shire – en tegelijkertijd met haar aankomst in het dorpje komt ook de dieplader met container binnenrijden. Het hele dorp in rep en roer; juichende kinderen in feeststemming. De militaire vrachtauto met achter de cabine een vaste takel is ook gearriveerd. Een dergelijke vrachtauto zie ik ook wel eens bij onze buurman :’s morgens vroeg met veel lawaai als de laadbak opengaat en er daarna een paar dooie varkens in verdwijnen. Met veel kabaal en drukke Ethiopiers rennend rond de vrachtauto, begrijp ik uit hun gebaren dat de container te zwaar is om door de takelwagen gelicht te kunnen worden. Dat betekent eerst de container leegmaken en dan pas takelen en op zijn plaats zetten.
De multifunctionele ruimte wordt al snel omgetoverd tot pakhuis. Iedereen helpt mee – personeel – werkers – de bewakers – wie maar een beetje sterk denkt te zijn is erbij. Het leegmaken van de container door zoveel verschillende mensen in een bijna dravend tempo doet me denken aan een mierenkolonie, waarvan de mieren in een razend tempo druk heen en weer lopen met van alles en nog wat op hun rug. Onder het toeziend oog van bijna alle kinderen worden 160 bedden en matrassen gelost ; 2 trampolines worden onder gejuich binnen gezet ; een trap en een steiger ; weer breekt er gejuich los na het lossen van 60 gevulde rugzakken ( een soort schoenendoosaktie, maar dan in een rugzak ! ). Na het leegmaken wordt de lege container – nadat eerst de kabel van de takelwagen breekt – op zijn nieuwe plateau gezet. Tijd voor de kinderen om de container in te gaan ; zij worden getrakteerd op door Plonie gebakken cake. Iedereen is blij en dankbaar voor zoveel goede bruikbare spullen. De Nederlandse sponsor wordt via een spandoek uitbundig bedankt !!
Iedereen is blij dat alles op tijd in orde is gekomen. Dankbaar dat er geen ongelukken zijn gebeurd. We hebben er ook met elkaar veel voor gebeden – zeker niet te vergeten het thuisfront – en mogen nu danken voor de uitkomst.
De bewakers houden met gepaste ingetogenheid het hele schouwspel in de gaten ; hun aanwezigheid straalt uit dat we er zeker van moeten zijn dat we vannacht rustig zullen slapen. Omdat ze mij ook morgen nog nodig hebben wordt ik persoonlijke beveiligd en met zachte hand tussen hen in naar m’n kamer begeleid.
Op naar de zaterdag : morgen een rustige dag zonder dagloners ; een paar klusjes voor mezelf doen en tussen de middag lunch in de beruchte pizzatent in Shire. Ik heb de keus al gemaakt : ik ga morgen een halve hamburger met frites bestellen !!

• 14 Februari 2014 - 20:35

Ruud En Clara Van Der Kuijp:

Prijst de Heer met blijde galmen!! Hulp genoeg om uit te laden. Wim we hebben het gezien, je bent in korte tijd een hele belangrijke jongen geworden, zwaar bewaakt en nergens bang voor! En Lenneke kan haar moederlijke gevoelens kwijt aan de horde kinderen uit het dorp! GEWELDIG!!!!! Het is mooi om te zien dat de "schoenendoos" actie ook bij jullie een succes is. We danken de Heer dat alles is terecht gekomen en jullie weer ff vooruit kunnen met werken. Gods zegen voor allen en graag weer tot horens. Ruud en Clara

• 14 Februari 2014 - 20:38

Ruud En Clara Van Der Kuijp:

Nog ff een PSje.... Wim morgen niet teveel halve hamburgers bestellen en opeten. Je ziet er nog goed uit!! Smul ze, je hebt het verdient. Ruud

• 15 Februari 2014 - 12:34

Dé Buren:

Alderbarstenst...die beveiliging is bij Koning 'Willem' af!
    Maar alle gekheid op een stokje: Mooi om te zien hoe de spullen zijn aangekomen en worden ontvangen. Wat een blijdschap, ik kan me voorstellen dat je daar zelf ook blij van wordt! Veel plezier bij het uitdelen en in elkaar zetten van de spullen! Een fijne tijd nog verder gewenst.

• 15 Februari 2014 - 17:58

Henk A.J. Slegh:

Geweldig dat alles in goede staat is aangekomen. we kunnen ons voorstellen hoe het gejuich klonk bij de aankomst van de container, ondanks alle obstakels.
    Het is mooi om kinderen blij te zien worden en dat ze mogen genieten van de inhoud van de rugzak.
    Overigens sta je wel stoer tussen de bewakers op de foto. Smaakte de maaltijd die je voor jezelf in petto had?
    Hartelijke groet aan allen vanuit een stormachtig Ermelo. Janny en Henk.

• 15 Februari 2014 - 19:27

Reint:

Hallo Wim en Lenneke,

Tjonge wat is dat weer genieten van de overdaad van hier voor de "armoei" voor daar. Het is toch prachtig om te zien hoe alles van boven wordt geregiseerd. Ik weet zeker dat die pizza hut er niet voor niks is gekomen. Wij moeten het nog even twee keer zonder jullie muziektalenten doen maar Lieske doet het heel goed en we zien dus weer uit naar jullie verhalen bij thuiskomst ook al moet je er zelf nog niet aan denken. Nou nog veel (op) bouw plezier daar en tot ziens c.q. horens maar weer.

Gr. Reint