UITJE BUITEN DE POORT - Reisverslag uit Ādīs, Ethiopië van Wim Dijkens - WaarBenJij.nu UITJE BUITEN DE POORT - Reisverslag uit Ādīs, Ethiopië van Wim Dijkens - WaarBenJij.nu

UITJE BUITEN DE POORT

Blijf op de hoogte en volg Wim

02 Februari 2014 | Ethiopië, Ādīs

1 februari 2014 - zaterdag
Vandaag ontbijt buiten de poort in Shire om 10.00 uur. In een achterafsteegje – ergens boven een winkel of zoiets – bij het opnemen van de bestelling staat het hele personeel om onze tafel heen in afwachting van wat we willen gaan bestellen. Ik heb ontbeten en daar wil ik het maar bij laten !
In Shire zelf merk je dat er na een paar jaar veel veranderd is in de positieve zin. (foto 1). De waterbevoorrading via watertanks komen tegenwoordig na een mobiel telefoontje per ezel bij de klant. Toevallig vandaag zie je niemand met een mobieltje op straat, maar dat komt omdat er al een paar dagen geen netverbinding is.
Ik heb het idee dat het woord “ recessie “ hier nog niet is uitgevonden. Er is – ook op de markt – : volop aanvoer van granen, vruchten, kruiden, fruit, ezels ,kamelen (foto 8) - kortom alles overvloedig aanwezig. De bestrating in het dorp wordt verbeterd en zo waar bestraat, (foto 2,3, en 4 ) men is heel zuinig op de aanplant van struiken en bomen langs de weg ( foto 5 ) ; deze worden angstvallig beschermd met hekjes en dingetjes. De mannen in deze cultuur hebben voor mij – maar dat is natuurlijk heel persoonlijk - een bijzondere voorbeeldfunctie ! (foto 6) : heerlijk ontspannen onder de boom een spelletje doen (foto 7) – misschien gaat het om geld ? - en als het ’s avonds donker wordt kuieren we maar weer gewoon op huus epán. Op de markt waar het krioelt van duizenden mensen hoor ik een Ethiopier tegen mij zeggen : “hej’jet warm ? “. Ik kijk hem verbaasd aan en knik ja, maar achteraf lijkt het toch een communicatiefoutje te zijn : ik denk dat deze man gewoon iets aardigs zegt in het Amhaars tegen zijn eigen vrouw. Er wordt veel gebouwd – ook bebouwing in aanbouw om de open markt te verplaatsen naar stalletjes in een gebouw. Het open riool ( foto 9 ) is dan weer de grote tegenstelling met de nieuwbouw op de achtergrond.
Na afloop van de zwerftocht door Shire nemen we nog een “ spries “, (foto 10) bestaande uit 4 soorten vruchten. Rebka ( zij woont bij Karin in huis – foto 11) weet er volop van te genieten. Het aanbod van de kippen voor omgerekend € 4,50 per stuk wordt door Karin afgeslagen. (foto 12).
Teruggekomen in Grace Village : hej’jet nog warm ? Het is 46,7 ⁰ C in de zon ! Met Karin afgesproken dat ik a.s. maandag een dagwerker uit Shire krijg om wat sleuven te hakken voor de nieuwe afvoerleidingen.
Voor de rest van de dag ga ik me daar maar geestelijk op voorbereiden en doe net of het vandaag zondag is i.p.v. zaterdag.
Voor de reacties op de blog wil ik iedereen bedanken ; zo houden we elkaar op de hoogte.

ZONDAGSDIENST - RUSTDAG
2 februari 2014 - zondag

  • 02 Februari 2014 - 16:09

    Ina En Eduard:

    Leuk om mee te kijken met jullie bezigheden, veel zegen toegewenst.
    Eduard en Ina

  • 02 Februari 2014 - 20:10

    Lenneke:

    Lieve pap en mam,
    met plezier, respect en herkenning neem ik al jullie verslagen in me op!
    Net 2 dagen in Putten genoten en zo ook Coco en Kitty.
    Via Mark ook de hartelijke groeten en vanuit hier een dikke kus van Ylana en Lenneke

  • 03 Februari 2014 - 13:56

    Karin:

    Haha, ik heb je gevonden Wim, nu kan ik je werk censureren!!!!!! Ik vind wel dat het leuk zou zijn als je achterban wat meer zou kunnen reageren want je zit toch hele avonden aan zo'n blogje te werken en ik zie dat je blogje wel 29457 keer bekeken is en dan maar 2 reacties is toch wat matigjes of zit je zelf telkens je blog te herlezen??? :) Slaap lekker in je smalle bed!!!! Je kan trouwens altijd nog op de bank gaan liggen...

  • 03 Februari 2014 - 18:53

    Janny En Henk:

    Zo blijven we op de hoogte door je humoristische verslaggeving van jullie reis en de eerste activiteiten ter plaatse. De huidige temp. lezende kom je denk langzaam aan aardig in je element. Nog even dan wordt het
    50 graden C. Ik hoop dat het lukt in dat grijze circuit van buizen en wat dies meer zij.
    Sterkte met de groene oase op/bij de put. Of het water erin zuiver is???
    Gr. van ons aan jullie allen vanuit een op dit moment zonnig Ermelo, wij bidden jullie Zijn bescherming en wijsheid toe.


  • 04 Februari 2014 - 09:11

    Ruud En Clara:

    Het lukt jullie al een beetje op toeren te komen merken we! We hebben voor jullie gebeden gisteren tijdens de gebedsavond in Putten. Voor bescherming en bewaring, voor de container, dat ie snel door de douane zal komen en jullie de bedden in elkaar kunt gaan zetten!!!! Dan is aan die verplichting voldaan!
    Ook hopen we dat de griep aanval van Bas weer beter gaat worden! Veel sterkte met het hakken en scheppen in de warmte, het naaien van de kussens en het maken van uitstapjes, ook dat hoort erbij!
    Geniet met volle teugen en weet dat jullie arbeid niet tevergeefs is in Here. Hij is erbij en geven jullie Zijn Vrede!! Groeten en we blijven jullie volgen. En Wim, als je in zo'n lekker krap bed ligt, kun je er in ieder geval niet uitvallen! Slaap lekker. Ook de groeten van Johan en Sonja.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ethiopië, Ādīs

Wim

Actief sinds 14 Sept. 2011
Verslag gelezen: 273
Totaal aantal bezoekers 51931

Voorgaande reizen:

26 Januari 2015 - 28 Februari 2015

Ethiopie februari 2015

28 Februari 2014 - 25 Februari 2014

Ethiopie-februari 2014

04 Oktober 2011 - 05 November 2011

Ethiopie-reis oktober 2011

Landen bezocht: