DAGLONERS - Reisverslag uit Ādīs, Ethiopië van Wim Dijkens - WaarBenJij.nu DAGLONERS - Reisverslag uit Ādīs, Ethiopië van Wim Dijkens - WaarBenJij.nu

DAGLONERS

Blijf op de hoogte en volg Wim

05 Februari 2014 | Ethiopië, Ādīs

Maandag 3 februari 2014
Vanmorgen om 7 uur sta ik buiten in afwachting van de toegezegde dagwerker; ik had er niet meer op gerekend, maar om half negen worden er 2 dagwerkers bij me gebracht – voor de statistieken : Shenaffi en Handom. En eerlijk is eerlijk : ze hebben beiden hard gewerkt en een aantal nieuwe sleuven gehakt en gebeiteld voor de nieuwe afvoeren van douche en keukens. Op een haar na missen we een ethyleen watertransportleiding ; aan Bas gevraagd of hij een nood-reparatie-setje kan klaarleggen voor echte noodgevallen : het lijkt echter niet mogelijk om een complete set compleet bij elkaar te krijgen, dus dat betekent extra aandacht bij het graven en hakken van de sleuven.
Lenneke en Plonie beginnen op het oude kantoor met verven van de kozijnen en wanden. Het kantoor gaat nu gebruikt worden voor uitbreiding van de school.
Bas is bezig om een aantal horren te maken voor de ramen, die met magneten in het kozijn geplaatst kunnen worden. Elk raam is weer anders, dus het is passen en meten om het goed voor elkaar te krijgen.
Aan het eind van de dag breng ik samen met de dagwerkers het gereedschap terug naar de container. In gebarentaal en 3 woorden Amhaars probeer ik ze uit te leggen dat ze morgen om 8 uur weer verwacht worden. Onderweg naar huis blijven ze mij achtervolgen; uiteindelijk begrijp ik dat het om geld gaat. Ze willen gewoon betaald worden per dag. Samen lopen we naar de kassier en na het invullen van de nodige papieren en handtekeningen krijgen ze per persoon 75 burr uitbetaald. (omgerekend 4 cent per burr hebben ze € 3 verdiend voor een dagje ploeteren ! ). Hoe het ook zij – ze kijken blij en lachen als het geld in hun broekzak verdwijnt.
Hoe gelukkig kan je zijn …..!

• 06 Februari 2014 - 22:27

Jeroen:

Dat is een heel andere beloning als hier in Nederland...