vluchtgegevens - Reisverslag uit Ādīs, Ethiopië van Wim Dijkens - WaarBenJij.nu vluchtgegevens - Reisverslag uit Ādīs, Ethiopië van Wim Dijkens - WaarBenJij.nu

vluchtgegevens

Door: wd

Blijf op de hoogte en volg Wim

10 Februari 2015 | Ethiopië, Ādīs

Voor ons allemaal is de vliegreis vanaf Frankfurt naar Addis Abeba een vermoeiende reis geweest vanwege de wachttijden tussen deze en de binnenlandse vlucht. Die enkele keren dat ik met een vliegtuig naar een land als Afrika vertrek vind ik toch wel bijzonder ; een reden des temeer om onderweg toch alles te willen weten en vooral om alles te willen zien. Al eerder sprak ik in een reisverslag over iemand uit onze gemeente, die vaak en op zeer onregelmatige tijden verre reizen maakt en zodra hij in het vliegtuig zit een jas over zijn hoofd trekt en ogenblikkelijk in slaap valt – wakker schrikt bij een tussenlanding onderweg, waarbij hij zich vertwijfeld afvraagt of hij op de heenreis is naar China of op de terugreis vanuit Zuid-Korea of de Filipijnen naar Schiphol.
Omdat ik zelden of nooit slaap in een vliegtuig van Ethiopian Airlines gaat het er nu op lijken dat het wel zal gaan lukken. Bij het binnenkomen in het vliegtuig valt al snel het nieuwe interieur op, d.w.z. ruimer / schoner / geen etensluchten van Ethiopische gerechten / elke stoel zijn eigen monitor met een keuzemenu uit films –spelletjes - muziek van populair tot en met klassiek – meer beenruimte inclusief voetsteun en meer comfortabele stoelen. Mijn monitor heb ik ingesteld op de vluchtgegevens waarop doorlopend het verloop van de reis zichtbaar is. Voor de liefhebber volgen hieronder te technische gegevens :
Boeing 787-8 type Dreamliner – lengte 56,70 mtr – spanwijdte vleugels 60,20.
Na ca. 500 km gekomen op een hoogte van 39000 feet ( ofwel 11887 mtr ) wordt de automatische piloot ingeschakeld. Snelheid blijft constant 935 km/uur – buitentemperatuur 59⁰onder nul. Een verandering in hoogte vindt plaats boven Egypte : van 12 naar 14 km hoogte.
Omdat Hein ook moeite heeft om echt te slapen, vraag ik hem wat er kan bevriezen aan spullen die hij in zijn ruimbagage heeft meegenomen ; “ tubes plakkaatverf en andere soorten verf worden onbruikbaar bij een temperatuur van - 59⁰ C “ - aldus Hein. We stellen elkaar gerust als we met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid aannemen dat de temperatuur door één of andere computer in het bagageruim boven de 0⁰ C gehouden wordt.
’s Avonds om 23.00 uur komen dan eindelijk de Ethiopische gerechten voorbij : keuzemenu bestaat uit kip – beef of vis. Ik kies voor de kip ; met de bijbehorende pasta krijgt het geheel een beetje de smaak van groene zeep uit de jaren ’60 : de kwaliteit van het eten is helaas niet veranderd …….
’s Morgens om 8.00 uur lopen we met onze koffers vermoeid en half slapend op de luchthaven van Addis Abeba. Plonie loopt voorop met haar karretje met 2 koffers : wij volgen haar blindelings met onze karretjes met een tussenruimte van 5 mtr. Plonie loopt met haar bljk op oneindig naar de uitgang, maar kiest ongewild een route die bestemd is voor ander personeel en die niet langs de douane gaat, maar rechtstreeks naar de uitgang. Dat betekent dat we niet door de X-ray zijn gegaan en dat we een hoop tijd gespaard - een hoop vragen voorkomen – en een intensieve controle van uit- en inpakken gemist hebben.
Buiten de luchthaven installeren we ons op een terras in het zonnetje : per toerbeurt pakken we de gelegenheid om even ter plekke een kort dutje te doen……
Nog een uurtje of 6 “ hangen “ - dan kunnen we door de X-ray van de binnenlandse vlucht ; we stellen voor dat Plonie voorop gaat lopen !!

• 11 Februari 2015 - 09:56

Jolanda Averesch:

Dag allemaal,
    Wim, wat genieten we van je verslagen. Voor Jos (die afgelopen oktober met Bas is mee geweest) zijn heel veel dingen natuurlijk zo heerlijk herkenbaar. Hij ziet het weer helemaal voor zich. Wil je Bas, Plonie, Karin de hartelijke groeten doen van ons? We wensen jullie Gods onmisbare zegen toe voor de tijd die nog voor jullie ligt. "Geniet" nog van de rust daar, want voor je weet ben je hier weer terug in de hectiek van alle dag. Jos en Jolanda Averesch (Rijssen)

• 12 Februari 2015 - 18:08

Reint Kroeze:

Hallo Wim en iedereen,

Wederom heerlijk om te lezen. Kan zo in een bundel met korte reisverhalen. 'k Heb zo het idee dat je dit gedeeltelijk hebt gedroomd daar dit wel heel verdacht lijkt op een romantische vlucht in plaats van die met alle luchten en zo!!!! Moet voor jou heerlijk zijn geweest met al die snuisterijen om je heen in je luie vliegtuigstoel. Groeten in de Heer iedereen en tot gauw. We missen jullie op alle fronten.