SCHOKKENDE BEELDEN - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Wim Dijkens - WaarBenJij.nu SCHOKKENDE BEELDEN - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Wim Dijkens - WaarBenJij.nu

SCHOKKENDE BEELDEN

Door: wimdijkens

Blijf op de hoogte en volg Wim

29 Oktober 2011 | Ethiopië, Addis Abeba

Maandag 31 oktober is het Hervormingsdag, Reformatiedag. Op die gedenkwaardige dag in 1517 sloeg Maarten Luther zijn 95 stellingen aan de deur van de slotkapel in Wittenberg. Tegelijkertijd hoop ik die komende maandag mijn verjaardag vieren. Ter gelegenheid van deze twee bijzondere gebeurtenissen hebben Wim jr. en ondergetekende 2 kippen geslacht - of exacter nog : 1 kip en 1 haan. De prijzen op de kippenmarkt liggen vrij hoog, vertelde Mulugata aan mij, voordat we naar de markt gaan. Afdingen op de kippen kwam niet over bij de kippenboer. Ik betaal 185 burr ( = €6 ) voor 2 kippen. Ik geef hem 200 burr.De kippenboer denkt diep na, rekent,telt nog eens na, fronst de wenkbrauwen en geeft uiteindelijk 20 burr terug. Ik zie omstanders kijken en meerekenen ;ik besluit om de kippenboer die 5 burr terug te geven.
De markt in Shire verveelt nooit ; het blijft altijd een verrassing en de taferelen zijn altijd weer onverwacht en hilarisch. Samen met Wim jr. maken we een ritje met HET openbaar vervoermiddel op zoek naar de andere Hollanders, want we zijn ze even kwijt geraakt. We vinden ze niet en gaan maar ergens op een terras een heerlijk glas gemengd fruit drinken. Opnieuw stappen we in de toek-toek en bij het instappen zien we een oudere man zitten op de achterbank met een fles drank half in een krant gewikkeld. We geven chauffeur en oudere man een hand en gaan naast de man achterin zitten. “ you drink nice water ? “,vraag ik aan de oude man. “ No, cognac “, zegt de chauffeur. Met z’n drieën op de 2-zits achterbank tegen elkaar aan slingerend rijden we bijna de stad uit om uiteindelijk de cognacdrinker thuis af te zetten. Vervolgens weer terug naar de stad en op het terras waar we al eerder onze consumptie genuttigd hadden, zien we de rest van ons gezelschap. Tussen de middag eten we met z’n allen in het Gebar hotel.
Terug in Grace Village is het tijd om de kippen panklaar te maken voor Plonie. Plonie gaat maandag 31 oktober mijn lievelingsgerecht klaarmaken : nassi goreng met kip. Op de markt kreeg ik van Bas alvast een mes voor m’n verjaardag en ik mag het van hem vandaag al gebruiken. Tijdens het ritueel slachten is de hond Jacky er als de kippen bij met het voornemen om achter mijn rug om het een en ander weg te pikken. Wim jr. neemt de emmer met alle afval mee naar de vallei en gooit het een eind weg. Even later komt Jacky terug met een hanekop en gaat gezellig onder tafel zitten eten, terwijl wij dat ook trachten te doen.
Morgen zijn we uitgenodigd om in Shire te gaan eten bij Mayhari ( de dokter van Grace Village ). Het vooruitzicht is injerra met flinke hete ethiopische saus aangevuld met costa - een soort rauwe andijvie - en waarschijnlijk koe of geit, waarvan ik denk dat Ethiopiers de darmen het lekkerste vinden. Mijn voorkeur gaat daar niet naar uit – sterker nog – ik krijg het niet door mijn keel. Ik neem mijn rugzak mee en ik vermoed dat ik enkele etenswaren daarin zal wegmoffelen zonder dat iemand het in de gaten heeft. Beleefdheid gaat voor alles, vinden zij en eten mag je niet weigeren. Je wordt vanzelf wel creatief in het bedenken van oplossingen voor het voedselprobleem.


  • 30 Oktober 2011 - 11:36

    Erik:

    Hallo allemaal.

    Ik hoop voor je dat je maandag een leuk verjaardag mag vieren en wat het eten betreft bij Mayhari ik zou er ook niet gerust op zijn,maar goed toch smakelijk eten gewenst en we horen wel hoe het is geweest.
    Nou verder nog een pretige tijd daar.

    Groetjes aan iedereen.
    Erik

  • 30 Oktober 2011 - 16:28

    Ina V.w.:

    VAN HARTE GEFELICITEERD MET JE VERJAARDAG NAMENS DE HÈÈÈLE MARANATHA GEMEENTE

    En natuurlijk Gods onmisbare zegen voor het komend levensjaar toe gewenst.

    Een hele gezellige dag toe gewenst samen met Lenneke en je medewerkers.

    De feest commissie
    Ina en Eduard

  • 30 Oktober 2011 - 18:02

    Fam Roordink:

    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag, en een fijne dag toegewenst.

    feestelijke groetjes

  • 30 Oktober 2011 - 18:46

    Theo Dikkes:

    Bij dit reisverslag moet ik sterk denken aan een wat oudere TV-reclame van PTT-post in de kerstperiode. Bij het zien van een postbode met kerstkaarten, kreeg een haan duidelijk hoorbaar een brok-in-de-keel en weet hij hoe laat het is...
    Ik hoor die haan hier op de foto slikken bij het zien van Wim en zijn mes....
    Wim, nogmaals fijne verjaardag en groeten aan het hele team.

  • 30 Oktober 2011 - 22:35

    Tineke De Weger :

    Hoi Wim,
    Gefeliciteerd met je verjaardag!
    Leuk om allemaal te lezen waar jullie mee bezig zijn! Nog een fijne tijd, groet aan Len van Johan en Tineke

  • 31 Oktober 2011 - 06:00

    Ruud En Clara :

    Het is weer een mooi verhaal geworden, ouwe kippenslachter!
    Van harte gefeliciteerd met je 68e verjaardag. Wat een feest, maak er maar wat van met al die kids daar. Geef Lenneke een lekkere knuffel van ons, en ook zij: WEL GEFELICITEERD!!
    Heb met de Nederlandse Crew nog een goede week, doe je best nog ff, en tot zondag zullen we maar zeggen.
    En anders tot jullie eerste gebedsavond bij Trijnie
    Groeten Ruud

  • 31 Oktober 2011 - 08:08

    VAN HARTE!!!:

    Beste Pa, van harte met uw verjaardag!!! Laura heeft een powerpoint gemaakt - kan u email ophalen? Zo niet, dan sturen we het naar uw email adres en kan u het snel zien als u terug bent. Een hele fijne dag gewenst en veel liefs van

    Ellen Mark Laura Jeremy Jack

  • 31 Oktober 2011 - 13:12

    Lenneke Jr:

    Ha paps!! Dikke verjaardags kus van Ruud, Ylana en mezelf!! we denken aan jullie en heffen het glas op uw gezondheid en veilige terugkomst over een paar dagen... Veel zegen en een stralende dag namens ons! X

  • 31 Oktober 2011 - 13:44

    Hanneke:

    vandaag is het dan zover wim is jarig
    hiep hiep hoera maak er een leuke dag van heel veeeeeel groetjes van Hanneke

  • 31 Oktober 2011 - 19:28

    Nel En Rein Wallet:

    Hallo Ethiopiagangers, ik zie dat jullie je niet vervelen. Allereerst Wim, van harte gefeliciteerd met je verjaardag vanuit het zonnige Nederland. Ja heus, hier schijnt ook de zon en het is niet koud. Hoe gaat het met de werkzaamheden? Ik lees alleen maar dat je steed op stap bent?
    Fijn dat jullie nog een extra werkdag hebben gekregen. Klopt de klus toch nog af.

    Een hartelijke groet van ons beiden.

  • 31 Oktober 2011 - 19:57

    Lieske Bottema:

    GEFELICITEERD!!!

    Gefeliciteerd met uw verjaardag!! Wat lekker dat jullie een kip en een haan gingen slachten en opeten! Haha ziet er wel heel smakelijk uit, zo'n hond met een kippenpoot in zijn bek:). Ook leuk dat u een mes heeft gekregen, en em meteen kon gebruiken! Hopelijk heeft u genoten van uw verjaardag daar in Ethiopie! Nog 5 dagen.. Nog veel succes en geniet ervan!

    Liefs,
    Lieske

  • 31 Oktober 2011 - 21:43

    Fam. Oosterkamp:

    hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag.
    hr.groeten,aan iedereen,maar inbijzonder aan wim.jr.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wim

Actief sinds 14 Sept. 2011
Verslag gelezen: 1212
Totaal aantal bezoekers 51912

Voorgaande reizen:

26 Januari 2015 - 28 Februari 2015

Ethiopie februari 2015

28 Februari 2014 - 25 Februari 2014

Ethiopie-februari 2014

04 Oktober 2011 - 05 November 2011

Ethiopie-reis oktober 2011

Landen bezocht: